סרטן המעי הגס: כיצד מאבחנים ומטפלים במחלה?

סרטן המעי הגס: כיצד מאבחנים ומטפלים במחלה?

סרטן המעי הגס והחלחולת נחשב לאחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל, למעשה הוא השני בשכיחותו לאחר סרטן השד בנשים, וסרטן הערמונית בגברים והוא גם נחשב לגורם המוות השני בשכיחותו.

על פי נתוני משרד הבריאות, מעל 3000 חולים מאובחנים בסרטן המעי הגס מדי שנה. על כן, מוסדות הבריאות בישראל נוקטים מאמצים לבצע סקירה מוקדמת באצעות בדיקת דם סמוי בצואה, או באמצעות קולונוסקפיה המאתרת את הגידול בשלב מוקדם. המטרה היא לגלות פוליפים שעלולים להתפתח לגידול ממאיר ובכך למנוע את התפתחות הסרטן או לעלות את סיכויי הריפוי, אם התגלה גידול ממאיר. 

מהו תפקיד המעי הגס? 

המעי הגס הוא האיבר הסופי של מערכת העיכול. בו מתרחשת התלכדות של שאריות מזון, שנותרו לאחר העיכול בקיבה ובמעי הדק. בתהליך המתרחש במעי הגס נספחים שאריות של נוזלים מן המזון המעוכל למחצה, השארית ממשיכה אל החלחולת ומשם נפלטת דרך פי הטבעת כצואה.

מהם תסמיני סרטן המעי הגס?

תחילת התהליך הסרטני הוא בהיווצרות פוליפים, גידולים שאינם סרטניים, המתפתחים ללא סימני מוקדמים ובאיטיות. הפוליפים גדלים בקצב של כמילימטר בשנה, ושכיח שלאחר גיל 50 הם גדלים לממדים המאפשרים להם להפוך לסרטניים. מאחר שלא ניתן להרגיש בקיומם של פוליפים, הדרך היחידה לזהות אותו היא בבדיקת דם סמוי, ובבדיקת קולונוסקופיה, כאמור, במהלכה ניתן לכרות את הפוליפים ועל ידי כך למנוע את הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס.

לכן, במקרה של אחד או יותר מן התסמינים הבאים, מומלץ לפנות לבדיקה:

  • צואה דמית
  • שינויים בהרגלי היציאה
  • ירידה במשקל
  • כאבי בטן חוזרים ונשנים
  • תחושה של התרוקנות לא מלאה לאחר יציאה
  • אנמיה
  • חסימת מעיים, שתסמיניה הם הקאות, כאבי בטן ונפיחות בבטן.

מהם הגורמים לסרטן המעי הגס?

לסרטן המעי הגס ישנם כמה גורמי סיכון מוכרים:

סיפור משפחתי:  מי שיש לו קרוב משפחה מדרגה ראשונה (הורים, אחים, אחיות) שחלה בסרטן המעי גס, וכן הימצאות פוליפים במעי הג במשפחה. בקבוצת הסיכון נמצאים גם מי שיש במשפחתם תסמונת תורשתיות כמו פוליפוזיס משפחתית.

אבחון קודם:  מי שאובחן אצלו פוליפ או גידול שפיר במעי הגס בעבר.

גיל: סרטן המעי הגס שכיח בקרב מבוגרים, כ-80% ממקרי סרטן המעי הגס מתרחשים בקרב בני 60 ומעלה.

מחלות קודמות: כגון מחלות מעי דלקתיות כרוניות – קרוהן וקוליטיס.  

סגנון חיים: צריכה מרובה של בשר אדום, של שומן מהחי, מזון מעובד ותעשייתי, צריכה מרובה של מלך, מיעוט פירות, ירקות ודגנים מלאים, מיעוט של ויטמין D ושל סדן. גם השמנה, חוסר בפעילות גופנית, עישון ושתיית אלכוהול נחשבים גורמי הסיכון.

איך מטפלים בסרטן המעי הגס והחלחולת?

סרטן המעי הגס וסרטן החלחולת מחולקים לארבעה שלבים, על פי שיטת דירוג הנקראת TNM . סרטן המעי הגס שהתפשט, נקרא סרטן משני או סרטן גרורתי. אם לאחר טיפול כלשהו הסרטן חוזר, הוא הוא נקרא סרטן נשנה.

 כאמור, ככל שמגלים את המחלה בשלבים מוקדמים יותר, כך משתפרים סיכויי הריפוי.

ישנן שיטות הטיפול שונות לסרטן המעי הגס ולסרטן החלחולת.

 בסרטן המעי הגס ניתוח הוא בדרך כלל הטיפול הראשוני, ולעתים הוא גם היחיד. אם הגידול התפשט לרקמות או לאיברים סמוכים ייתכן שהמנתח יסיר גם אותם. טיפול כימי ניתן לפני ניתוח או אחריו, כדי להפחית את הסיכון לחזרת המחלה. כשמחלה מפושטת ולא ניתן לנתח ולהסיר את הגידול הסרטני, או אם המחלה חזרה, נהוג לתת כימותרפיה.  

 כשמדובר בסרטן החלחולת הטיפול תלוי בשלב בו אובחן הגידול הסרטני וכן במיקומו והמידת ההתפשטות שלו. הטיפול בדרך כלל מתבסס על ניתוח, עם מתן של כימו-רדיותרפיה, שהוא שילוב של כימתרפיה וקרינות לפני הניתוח או לאחריו.  

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
השארת תגובה

השאר פרטים ואחזור אליך בהקדם האפשרי:
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן