סרטן המעי הדק: כיצד מאבחנים ומטפלים במחלה?

סרטן המעי הדק: כיצד מאבחנים ומטפלים במחלה?

סרטן המעי הדק נחשב נדיר וקשה לזיהוי. גידולים במעי הדק מהווים רק כ-2% מכלל הגידולים במערכת העיכול ובמרבית המקרים הם מאובחנים  לאחר הופעת התסמינים, דבר שמקשה על הטיפול במחלה בכלל ועל הסרת הגידולים באמצעים כירורגיים בפרט. אמנם לא ידוע מהם הגורמים לסרטן המעי הדק, עם זאת, מי שאובחנו עם מחלות מעים כגון מחלת קרוהן, צליאק ועוד נמצאים בסיכון יתר לחלות בסוג זה של סרטן. מי שעוד נמצאים בסיכון הם אנשים שחלו בסרטן של המעי או של הרקטום.

 מהו תפקידו של המעי הדק?

המעי הדק הוא אבר צינורי, שאורכות כ3-6 מטרים והוא מחבר בין הקיבה לבין המעי הגס. למעי הדק יש 3 חלקים: תריסריון,  ג'ג'נום ואילאום. אורכו מרמז על חשיבותו: המעי הדק מהווה 75% ממערכת העיכול ובו מתרחשים מרבית תהליכי פירוק וספיגה של מזון, בעזרת  מיצי קיבה, מיצי המרה שמגיעים מהכבד, ואנזימים שמגיעים מהלבלב.

מהם התסמינים של סרטן המעי הדק?

כאמור, סרטן המעי הדק קשה לזיהוי, בין השאר משום שהתסמינים שלו אינם ייחודיים, בהם: צואה קשה וכהה, התכווצויות וכאבי בטן, שילשול, הקאה, בחילות ועוד. אם תסמינים אלה נמשכים תקופה ממושכת או מחמירים, רצוי מאד לפנות לרופא, לקבל הפניה לבדיקות דם, MRI, CT גסטרוסקופיה או קולונוסקופיה – במהלכן הרופא עשוי לקחת דגימה לביופסיה. לעתים כאבים עזים ונפיחות בבטן יכולות להעיד על חסימת מעיים, מצב המחייב אשפוז וניתוח מיידיים.

אילו סוגי סרטן יש במעי הדק?

ישנם 4 סוגי סרטן עיקריים במעי הדק. כל סוג נקרא על שם התאים בהם מתפתח הסרטן: אדנוקרצינומה, סרקומה, נוירו-אנדוקריניים ולימפומה. נוסף על כך, סרטן המעי הדק עלול  להיות סרטן שניוני, כלומר, סרטן שמקורו במקום אחר בגוף שהתפשט אל המעי הדק.

כיצד מטפלים?

קביעת הטיפול בסרטן של אברים פנימיים בכלל ושל סרטן המעי הדק בפרט תלוי בגיל המטופל, מצב הבריאותו, במיקום של הגידול, בשלב הגידול, והאם כבר התפשט ושלח גרורות. כמו כן, סוג הטיפול תלוי בסוג הסרטן המאובחן במעי הדק.

ניתוח הינו הטיפול העיקרי בסרטן המעי הדק, ומטרתו הסרת הגידול הסרטני במלואו וחיבור שני קצוות המעי. על פי מיקומו של הגידול, ובמידה ששלח גרורות, ייתכן צורך להסיר בניתוח חלק מהקיבה, מהמעי הגס, מכיס המרה או מקשרי הלימפה.

גם במקרה של חסימת מעיים, כאמור, מתבצע ניתוח.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
השארת תגובה

השאר פרטים ואחזור אליך בהקדם האפשרי:
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן